Blog

Ciepło-zimno, czyli jak zadbać o odpowiednią (dla siebie) temperaturę?

Zmiana pór roku, a szczególnie tak wyraźna jak w kwietniu i maju – to zawsze termiczny szok: pogoda potrafi zaskoczyć, po chłodnych porankach przynosząc wręcz upalny dzień. Oczywiście różnice te odczuwalne są raczej na świeżym powietrzu, bo klimatyzowane wnętrza obiektów biurowych zapewniają stabilne warunki przez cały rok. Warto jednak pamiętać o tym, że precyzyjne, automatyczne kontrolowanie temperatury przez system klimatyzacji nie zawsze wystarcza.

Temperatura w biurze a przepisy

Przepisy regulujące warunki pracy są jednoznaczne - temperatura powietrza w pomieszczeniach biurowych nie może spadać poniżej 18 st. C. Z praktyki wiadomo, że nie powinna też przekraczać 30 stopni. Zwykło się przyjmować, że optymalne są temperatury w przedziale 21-24 stopni. I taki parametr ustawia się w automatyce ogrzewającej bądź chłodzącej powiete w biurze.

Współczesne technologie…

Duża część naszych biur wyposażona jest w instalacje wentylacyjno-klimatyzacyjne lub przynajmniej – klimatyzatory. Zaawansowana automatyka tych urządzeń, możliwość programowania zmian temperatur czy dzielenia klimatyzowanej powierzchni na strefy, naprawdę jest dużym ułatwieniem i – przy fachowym, regularnym serwisowaniu oraz rozsądnym ustawieniu, może zapewniać komfort użytkownikom.

 …i ich niedoskonałości

Niestety, nawet przy najbardziej zaawansowanych i najstaranniej zaprojektowanych instalacjach trudno uniknąć nierównomierności w rozprowadzaniu ciepłego bądź zimnego powietrza. Jest to odczuwalne szczególnie w dużych pomieszczeniach biurowych typu open space. Oczywiście istnieją rozwiązania ograniczające zjawisko punktowego „dmuchania” z nawiewów, ale nie zawsze dają one spodziewane rezultaty. Zwłaszcza w upalne dni, gdy cały system ma naprawdę dużo roboty ze schłodzeniem powietrza w dużej kubaturze. A pamiętajmy, że podmuch z klimatyzacji jest zawsze wyraźnie chłodniejszy od docelowej temperatury. Przebywanie w jego zasięgu, a szczególnie wielogodzinna, nieruchoma praca przy biurku, może mieć opłakane skutki.

Niestety bardzo często te klimatyzacyjne niedogodności ujawniają się dopiero po całkowitym urządzeniu biura – przeróbki instalacji nie wchodzą w grę, a ewentualna zmiana aranżacji wnętrza jest bardzo kłopotliwa.

 Z Wenus, czy z Marsa? Temperaturowe różnice między paniami i panami

To nie koniec nieszczęść, bo pracownicy biur różnią się między sobą jeżeli chodzi o zakres temperatur uznawanych za komfortowe.  To różnice wynikające z fizjologii. Panie preferują nieco wyższe temperatury, z kolei panowie wolą chłód. Odczuwanie temperatury zależy również od budowy ciała czy wagi. Różnice między niewysoką kobietą o drobnej budowie i postawnym mężczyzną z nadwagą mogą być ogromne. Jak zatem pogodzić te zróżnicowane preferencje?

Własna temperatura w biurze

Zmiana filozofii pracy w biurze, o której często tu piszemy, może pomóc również w tej sytuacji. Okazuje się, że zarówno większa elastyczność aranżacji wnętrza i możliwość chwilowych zmian ustawień poszczególnych mebli, jak i praca w ruchu, mogą rozwiązać przynajmniej część kłopotów związanych ze zbyt niską lub zbyt wysoką temperaturą powietrza.

Nowoczesne biura nie są już zbiorem indywidualnych stanowisk, przy których pracownicy spędzają niemal cały dzień. Stają się przestrzenią do pracy – z miejscami do zajęć wymagających skupienia, do pracy zespołowej, do odbywania tele- lub videokonferencji. Użytkownicy biura są w ruchu, przestawiając i adaptując do swoich chwilowych potrzeb elementy wyposażenia, takich jak choćby meble systemu Balma PLUS. W takiej sytuacji o wiele łatwiej znaleźć miejsce, które - spełniając główne zadania, będzie również komfortowe pod względem temperatury.

W obrębie tego samego dużego biura powstają więc strefy zapewniające optymalny komfort termiczny osobom o różnych oczekiwaniach. Miękkie tapicerowane siedziska puf i kanap (a zwłaszcza – zabudowujące je dodatkowe ścianki) po prostu są cieplejsze i mogą okazać się ratunkiem dla użytkowników wrażliwych na zimno. I odwrotnie – gładkie, twarde krzesła i stoły dają wrażenie chłodu. Ważna jest też kolorystyka, wzmacniająca ten chłodzący lub rozgrzewający efekt.

Ruchome elementy wyposażenia mogą stać się skuteczną (i szybko usuwalną!) osłoną przed podmuchami chłodniejszego powietrza krążącymi w pomieszczeniu. Znaczenie mają również materiały, z których wykonane jest wyposażenie. Liczne elementy tapicerowane, izolując – zmniejszają uciążliwość wyższych temperatur.


Odpowiednia temperatura w pracy to nie tylko kwestia dobrego samopoczucia i zdrowia, ale również – warunek naszej efektywności. Warto o tym przypominać: biuro zapewniające użytkownikom komfort (również termiczny) to nie koszt. To inwestycja. 

Podobne wpisy